SLE dagen 2018 med Estelle Trysberg och Peter Währborg

Författare: Bengt Båvegård

Åkte ner med buss till Göteborg för att delta i SLE dagen och vara med på föreläsningar av Estelle Trysberg och Peter Währborg. Det var en helt underbar resa med molnigt och sol om vartannat. Jag började redan tidigt på morgonen och var framme på eftermiddagen eftersom resan innebar diverse stopp. Väl framme förberedde vi oss genom att jag mötte Rosa Sjöholm, vår kassör och skaffade blomster till våra föreläsare.

Senare på kvällen så mötte vi upp Sandra Dahlberg, vår ordförande och hade ett gemytligt samkväm på Fiskekrog som vi själva finansierade. Även om det var dyrt så kan jag varmt rekommendera deras mat och service. Vi diskuterade olika framtida idéer som vi kanske kommer att förverkliga. Berättade att jag tycker det är mäktigt att vara med att förverkliga Riksföreningen och att vi redan har haft SLE dagen i Malmö. Nu sitter vi här i Göteborg och fler städer i Sverige står på tur.

På morgonen tog vi oss med spårvagn till Dalheimers hus som låg en bit från hotellet. Jag får vända halvvägs då jag har glömt blomstret till föreläsarna på hotellet. På vägen tillbaka med blomkvastarna som låg i lobbyn möter jag vår kassör och vi slår följe. Väl framme visar sig vår ordförande i fullfärd med att duka upp borden för deltagarna och så småningom dök det också upp några deltagare. Vissa hade kommit utifrån olika orter runtom i Göteborg och andra var i från orten.

Vi började SLE dagen med att visa upp vår film och förklarade tanken med att skapa Riksföreningen och varför vi nu faktiskt var där. Estelle hade en öppen föreläsning och frågorna duggade tätt. Det var alltifrån varför plaquenil fungerar och varför läkarna inte lämnade information kring följd sjukdomar som stroke med mera. Estelle gav rimliga svar och var öppen kring det hon faktiskt inte kunde. Själv tycker jag det är utmärkande för duktiga läkare är att de faktiskt ser sina begränsningar och är villiga att ta till sig ny kunskap.

Vi åt lunch på en pizzeria i närheten och hade en trevlig tid där vi diskuterade olikheter i landet och dagens föreläsning. Föreläsningen som Peter Währborg höll hade ett ganska snabbt tempo och han presenterade hur sjukdomarna ger smärta även efter att man har haft en längre tids inflammationer och varför. Han förklarade hur vi hade två olika smärtsystem som verkar mot varandra. Många av de mediciner som ska ta bort stor del av smärta handlar om att verka mot det system som belönar kroppen med kroppsegna substanser.

Själv fick jag svar på varför inflammationer kan leda till i det långa loppet akut smärta som annars inte anses som ha sin bakgrund i inflammatoriska symptom. Det beror till att systemet slår bakut och ger hjärnan sensationer trots att de egentligen inte har någon faktisk orsak. Andra läkare har varit svarslösa när jag frågat om den här akuta smärtan. Jag vet att jag inte är ensam om den utan att andra SLE patienter upplever precis samma sak.

Upptagning av SLE dagen glömdes tyvärr bort. Det här ska med till nästa gång. Peter Währborg har andra föreläsningar om till exempel om Psykisk ohälsa som är vanligt hos oss med SLE. Stress är det som orsakar smärta och psykisk ohälsa hos oss.


Populära inlägg i den här bloggen

Hormoner, klimakteriet och SLE

Om du är anhörig till någon med SLE